Kæbe

Hvad er kæbesmerter?

Kæbeproblemer kan være meget invaliderende, da det bl.a. kan påvirke din evne til at tale, spise, gabe mm. Kæbeproblemer er ofte relateret til problemer med selve kæbeleddet også kaldet temporomandibulærleddet (TMJ). Dette kan komme til udtryk ved smerter i kæber, tindinger eller fortil ved øjet, men kan også opleves som et klik ved kæbeleddet, hvis du for eksempel skal tygge, spise, gabe eller lignende. Der kan i forbindelse med spændinger i kæben opleves hovedpine i samme side og i svære tilfælde kan man have svært ved at åbne munden helt op grundet aflåsning af kæben.

Hvorfor sker det?

I vores kæbeled har vi en lille diskusskive, som er med til at give leddet en glat og glidende bevægelse. Hvis der opstår problemer med kæbespændinger kan dette føre til et skævt træk, som kan gøre at diskusskiven giver et karakteristisk klik i den ene side af kæben, der kan være med eller uden smerter. Det kan dog være generende, og kan forværres med tiden, hvis ikke der bliver taget hånd om det. Spændinger i kæben kan komme fra mange ting, bl.a. traume i form af slag mod kæben, hold i nakken, sammenbid om natten eller som følge af en stress reaktion.
Mange prøver at sove med en bideskinne fra tandlægen uden held. I nogle tilfælde kan det hjælpe, men i mange tilfælde opleves, at smerterne forbliver det samme eller smerterne forværres.
Her kan osteopati komme ind i billedet.

Behandling

Hos Limfjordens Osteopati og Fysioterapi kigger vi både lokalt og globalt på problemet. Vi undersøger bl.a. nakke og midt ryg, da der ofte kan være en medvirkende årsag til hvorfor kæbegener opstår i første omgang. Vi arbejder også lokalt med muskulaturen omkring kæben for at afhjælpe de spændinger, som er opstået her. Vi kigger på daglige vaner, hvad du selv kan gøre for at undgå forværring af tilstanden samt råd og vejledning til for at bedre tilstanden evt. i samarbejde med tandlæge.
Hvis du vil have en grundig undersøgelse og et godt bud på hvorfor problemet opstår, så book en tid i nærmeste fremtid.