Fordøjelse og mave-tarm problematikker

Hvad er mave/tarmproblemer?

Mave-tarm problemer kan opleves meget forskelligt. Det kan være alt fra luft i maven, til stikkende smerter i mave eller ryg, sure opstød, underlivssmerter, kvalme, diarré, forstoppelse, svært ved dyb vejrtrækning, kraftige menstruationssmerter mm.
Nogle af årsagerne til dette kan være irritabel tyktarm (IBS), Crohns sygdom (IBD), hiatus hernie (spiserørsbrok), endometriose, inflammation af tyk- eller tyndtarm, arvæv fra tidligere operation/operationer, og i mere sjældne tilfælde, cyster i tarme, æggestokke eller livmoder, mavesår samt tumor.

Mange af disse tilstande kan afhjælpes med medicin og ændring af kostvaner, men i andre tilfælde fortsætter symptomerne på trods af dette. Indenfor osteopati kigger vi på nogle af årsagerne til hvorfor disse tilstande kan opstå, og kan derigennem hjælpe med en bedre forståelse af tilstanden samt hvilke ting der kan afhjælpe symptomerne.

Hvorfor opstår det?

Stramhed omkring fascie og ledbånd i maveregionen kan have stor betydning for hvor frit vores mave tarm system kan bevæge sig, der gør at bl.a. tarm peristaltikken (tarm bevægelser) og dermed fordøjelsen fungerer optimalt. Derudover er blod og nerveforsyning til tarm regionen afgørende for en optimal funktion og fordøjelse.

Hvis du har haft en større operation tidligere i dit liv eller været udsat for en større ulykke såsom et biluheld kan fasciesækken omkring organerne blive påvirket, som medfører stivhed og rigiditet i området. Organer har det bedst, når de kan bevæge sig frit ift. hinanden uden restriktioner, ligesom muskler og led.

Når de ikke kan det, kan det påvirke deres evne til at tilpasse sig, når du bevæger dig, men det kan også påvirker fascien omkring blod og nerveforsyning som kan begrænse peristaltikken og derved medføre oppustethed, ændret afføringsmønster, smerter og irritabilitet i mave/tarm systemet.

Det er fleksibiliteten af mave-tarm systemet vi som osteopater kan gå ind og arbejde med.

Behandlingen

Indledningsvist er det vigtigt at udelukke alvorlig sygdom, der kræver supplerende behandling såsom galdesten/nyresten, blindtarmsbetændelse, mavesår mm. Som osteopater har vi lært at undersøge mavetarm regionen grundigt i vores indledende konsulatation inden behandlingen. Derfor kan du være tryg ved at vi henviser til egen læge, hvis der er brug for supplerende undersøgelse og behandling.

Hvis vi vurderer, at der er tale om smerter grundet stramhed af ledbånd og fascie i mave/tarm region, så behandler vi ud fra en osteopatisk tilgang. Dette kan bestå af blide stræk af fasciesækken (peritoneum), der omkranser organerne, stræk af tilhæftninger fra tarme til bækken, stræk af ledbånd/fascie mellem mavesæk og lever (lesser omentum), der sikrer fleksibilitet i mave-tarm regionen. Organ behandling foregår ofte i sammenhæng med mobilisering eller manipulation af ryg og bækken, der kan være relateret til mave-tarm problemer.

Ofte arbejder vi på funktionen af åndedrætsmuskulaturen og Vagusnerven (10. kranienerve), da disse er afgørende for god mave-tarm funktion. De har også stor betydning for at komme fra kamp/flugt system (sympatiske del af nervesystemet) ned i hvilesystemet (parasympatiske del af nervesystemet), der medfører at vores krop kan komme sig og hele hurtigere. Derudover fungerer åndedrætsmusklen, som en form for massage til resten af vores organsystem, specielt når vi trækker vejret dybt ned i maven, der kan være med til at forbedre fordøjelse og generelt velbefindende i kroppen.

Vi kan give overordnet rådgivning ift. kost, men ofte henviser vi til diætist eller anden kostfaglig ekspertise i sammenhæng med vores behandling ved behov for dette.