Hjernerystelse

Hvad er hjernerystelse?

Hjernerystelse er en betegnelse for, at der har været et kraftig slag mod hovedet, som har medført at hjernen bevæger sig inde i kraniet, hvorefter mange forskellige symptomer kan opstå. Nogle af disse symptomer er bl.a. hovedpine, svimmelhed, lyd og lysfølsomhed, irritabilitet, angst, tristhed, koncentrationsbesvær, hukommelsesvanskeligheder, langsommere tænkning samt påvirket søvn.

Hvor udbredt er det?

I mange tilfælde bliver hjernerystelse bedre spontant, men internationale studier viser, at op til 43 % fortsat har symptomer 3 måneder efter traumet og 34 % fortsat har symptomer 6 måneder efter, mens 5-20 % har symptomer op til 12 måneder efter.
Hjernerystelse påvirker derfor rigtig mange mennesker i rigtig lang tid, og kan påvirke din evne til at udfolde dig socialt, på arbejdet, privat med familie samt nedsætte evnen til at have mange bolde i luften på en gang. Derfor er en grundig udredning samt vejledning fra en fagperson vigtig og det kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i sådan omvæltning.

Behandlingen

Behandlingen til hjernerystelse starter med en grundig undersøgelse efterfulgt af information og vejledning til dagligdagen herunder sport, sociale aktiviteter, arbejde osv. Derudover behandler vi hjernerystelse fx med samsynstræning for at mindske svimmelhed og genoptræne øjenkoordination. Samtidigt behandler vi manuelt med målet om at berolige nervesystemet der har været igennem et traume.

Dette kan bl.a. gøres ved at vi løsner for spændinger som kan medvirke til hovedpine, spændthed og svimmelhed samtidigt med blide muskelenergiteknikker til at øge bevægeligheden i nakke og midt ryg. Derudover er målet med behandlingen at berolige nervesystemet som bl.a. kan gøres igennem kraniosakral terapi. Vi starter altid blødt ud med behandling af hjernerystelse for at se reaktionen på behandlingen, hvorefter vi senere i forløbet arbejder gradvist mere i dybden. Vi tilpasser på den måde vores behandling til den enkelte ift. hvilke teknikker vi vælger at bruge, og hvad din krop er klar til.

Hvis du har været så uheldig at være udsat for en hjernerystelse, så tøv ikke med at bestille en tid til undersøgelse. Vi ser frem til at hjælpe dig.